Veelgestelde vragen

Techniek

Wanneer een autobatterij vervangen?
Wanneer een autobatterij vervangen?

Een goede batterij is noodzakelijk voor het (goed) functioneren van uw voertuig. Naast het starten voorziet het ook alle elektronische apparatuur van stroom. Wanneer op geregelde basis wordt vastgesteld dat de kracht van de batterij afneemt bij het starten, en de motor met als gevolg moeilijk start, dan is de batterij naar alle waarschijnlijkheid aan vervanging toe. Het afnemen in kracht komt vooral door het ontstaan van een onoplosbare laag (sulfatering) op de elektroden van de batterij waardoor deze niet meer elektrisch geleidend zijn. Hoort u bij het starten een ‘klikkend’ geluid en ziet u de lichtsterkte van de dashbordiconen afnemen, dan is dit een indicator dat uw batterij aan vervanging toe is.


Oorzaken van een lege batterij

De oorzaken van een lege batterij kunnen heel divers zijn. In de meeste gevallen heeft de batterij zijn maximaal aantal cyclussen van op- en ontladingen bereikt. De levensduur van een batterij bij correct gebruik schommelt tussen de 4 en 7 jaar. Wanneer de batterij het vroeger begeeft zijn dit vaak de oorzaken:

  • Een startbatterij mag nooit meer dan 20% van haar capaciteit verliezen. De ontlading zou te groot zijn wat zijn invloed heeft op de langetermijnkwaliteit van de batterij. Vaak is dit het gevolg van het laten branden van de koplichten. Ook heeft de batterij vaak de tijd niet om bij te laden wegens het rijden van zeer korte ritten.

 

  • Lange inactiviteit met als gevolg dat de batterij te diep ontladen is (zie bovenstaand punt). Dit is een gegeven die bekend is bij eigenaren van motoren, campers en boten. Een goede batterijlader kan hier een oplossing zijn.

 

  • De batterij wordt niet of slecht bijgeladen door een (defecte) dynamo. Een dynamo zorgt ervoor dat de batterij wordt bijgeladen tijdens het rijden. Wanneer de dynamo een te lage of te hoge spanning levert aan de batterij dan zal deze eerder vroeg dan laat defect zijn. Bij voertuigen waarbij dit van toepassing is worden de batterij en de dynamo het best vervangen. Bij twijfel adviseren wij steeds om de spanning van de dynamo door een vakman te laten uitmeten.

 

  • Extreme temperaturen hebben hun invloed op de levensduur van een batterij. Grote hitte, vochtige weersomstandigheden en vriestemperaturen zijn de grootste vijanden van een batterij. Een Duitse natuur- en scheikundige, Hermann Walther Nernst, heeft bewezen dat de spanning van de batterij lineair afhangt van de werkingstemperatuur. Heel kort kunnen we stellen dat bij (extreme) koude de interne weerstand van een batterij stijgt waardoor deze een lage spanning kan leveren in belaste toestand. Een deel van de spanning of kracht van de batterij gaat namelijk verloren in de interne weerstand.

Hoe een batterij vervangen?

Voor u begint met het vervangen van de batterij, adviseren wij om het instructieboekje van uw wagen te raadplegen. Dit omdat het onderbreken van de stroombron soms zijn invloed heeft op de elektronische componenten van uw voertuig. Zo is het mogelijk dat, wanneer het voertuig ontkoppeld wordt van alle stroomvoorziening, het motormanagementsysteem, de airbag en de instellingen van de radio ontregeld worden. Wanneer dit zo beschreven staat in het instructieboekje dan kan er gebruik gemaakt worden van een memory saver die op de sigarettenaansteker wordt aangesloten. Ook dit kan u bij ons bestellen (link naar memory saver). In de volgende punten schetsen wij kort de te volgen handelingen bij het vervangen van de batterij. Voor een duidelijker beeld kan u steeds het onderstaande filmpje bekijken.

-        Controleer het instructieboekje op eventuele veiligheidsvoorschriften;

 

-        Schakel het voertuig en alle verbruikers uit;

 

-        Neem de sleutel uit het contactslot;

 

-        Koppel de negatieve kabel los (zwarte kabel);

 

-        Koppel de positieve kabel los (rode kabel);

 

-        Zorg ervoor dat de positieve en de negatieve kabel elkaar nooit raken;

 

-        Verwijder de oude batterij;

 

-        Plaats de nieuwe batterij en let erop dat de positieve pool overeenstemt met de positieve kabel;

 

-        Sluit eerst de positieve kabel aan (rode kabel);

 

-        Sluit daarna de negatieve kabel aan (zwarte kabel);

 

-        Zorg ervoor dat de accu goed bevestigd is.

 

Belangrijk is de volgorde van het ontkoppelen en het aansluiten van de kabels. Stelregel is te beginnen met de positieve en te eindigen met de negatieve kabel. Vervang of raak nooit de kabels/polen van de batterij aan wanneer de motor nog draait! De dynamo levert stroom aan de batterij en kan bij aanraking een korstluiting met vernieling van het elektrische circuit teweegbrengen.


Wat betekent ‘Ah’ ?

Ah betekent ampère-uur. Dit betekent hoeveel stroom (ampère) een batterij kan leveren over een bepaalde tijdspanne. De berekening van de capaciteit van een batterij gebeurt op basis van een capaciteitstest over een periode van 20 uur. Zo zal een batterij van 60Ah een gemiddelde stroom leveren van 3 ampère gedurende deze tijdspanne (60 Ah/20h). Voor startbatterijen is de waarde Ah niet zo representatief aangezien er van een startbatterij over een korte periode een grote stroom wordt gevraagd en geen uren een gemiddelde stroom.

Daarom is de CCA waarde van een startbatterij veel representatiever dan de Ah waarde. Het gebruik van de Ah waarde is in Europa een historisch gegroeid gegeven dat voor een startbatterij vaak van ondergeschikt belang is. In Amerika hecht men veel meer belang aan de CCA dan aan de Ah waarde van een batterij, geheel terecht.


Wat betekent ‘CCA’ ?

CCA staat voor Cold Crankinq Amps. Het is de stroom (ampère) die een batterij kan leveren over een tijdspanne van 30 seconden en dit bij -18°C. De belaste spanning (voltage) moet boven 9,6 volt blijven. Deze waarde is een goede indicator hoeveel ‘power’/stroom een batterij kan leveren over deze korte tijdspanne en is dus geheel representatief voor het starten van een wagen.


Wat is het verschil tussen een loodbatterij en een gelbatterij?

Naast de prijs zijn er een heleboel technische verschillen tussen lood-en gelbatterijen. De werking van een gelbatterij kan vergeleken worden met een loodbatterij met als verschil dat er bij een gelbatterij geen gedemineraliseerd water tussen de platen zit maar een gelachtige substantie. Het voordeel hiervan is dat gelbatterijen niet bijgebuld moeten worden (met water zoals loodbatterijen) en dat de zelfontlading veel lager ligt t.o.v. loodbatterijen. De kans op gasvorming bij gelbatterijen (bijvoorbeeld bij te snelle lading) is kleiner dan bij loodbatterijen. Verder vragen gelbatterijen weinig tot geen onderhoud.


Wat betekent ‘AGM’ batterij?

AGM is de afkorting van Absorbed Glass Material. Hierbij word glasvezel doordrenkt met verdund zwavelzuur om het als isolater te gebruiken. Ook wordt er gebruik gemaakt van dunnere loodplaten van puur lood (99,9%) om interne verontreiniging te minimaliseren. De grote voordelen van batterijen met AGM technologie zijn een lage zelfontlading, vrij van onderhoud, een betere stroomopname en -afgifte dan gel batterijen, compacte afmetingen met toch een groot vermogen en tot slot een langere levensduur.


Mijn wagen heeft een start/stop functie, kan ik een conventionele batterij kopen?

Het antwoord hierbij is zeer kort: NEEN. Bij voertuigen die uitgerust zijn met een start/stop functie is het belangrijk om een batterij te gebruiken die hiervoor is uitgerust. De montage van een verkeerde batterij beïnvloedt de start/stop functie van het voertuig en verlaagt de levensduur aanzienlijk. Onderzoek heeft uitgwezen dat conventionele batterijen na slechts 1 week in een start/stop voertuig tussen de 7 en 16% van hun capaciteit verliezen. Heeft u een voertuig met start/stop? Dan kan u hier alvast een geschikte batterij terug vinden: https://www.onlinebattery.be/nl/categorie/start-stop-auto-voitures


Wat is het verschil tussen Silver-, Blue- en Black dynamic autobatterijen van Varta?

SILVER Dynamic

De SILVER Dynamic batterij is ons topproduct voor voertuigen die de hoogste eisen stellen aan de batterij. Zij levert het hoogste vermogen, voldoet aan of overtreft OE-eisen, heeft een enorm hoge reservecapaciteit en een uitstekend koudstartvermogen. Kortom: een premium SLI batterij waarop u altijd kunt vertrouwen.

 

Voordelen

·       Voor voertuigen die extreem hoge eisen stellen aan capaciteit;

·       Uitstekend koudstartvermogen tot wel 122 %;

·       Met PowerFrame roostertechnologie voor een langere levensduur;

·       Overtreft de eisen van OE-producenten.

 

BLUE Dynamic

Zoekt u een solide allrounder? Kijk dan eens naar BLUE Dynamic. Onze bestverkochte vervangende batterij voldoet aan de OE-specificaties, levert het beste startvermogen in zijn klasse en heeft een grote laadcapaciteit. Dit product van hoge kwaliteit is ideaal voor voertuigen uit alle klassen.

 

Voordelen

·       Voor voertuigen uit alle klassen;

·       Optimaal koudstartvermogen tot wel 110 %;

·       Langere levensduur dankzij PowerFrame roostertechnologie;

·       Voldoet aan de eisen van OE-producenten.

 

BLACK Dynamic

Voertuigen met een standaarduitrusting aan elektrische verbruikers hebben vaak een lager batterijvermogen nodig, maar ze moeten wel goed starten, constant vermogen leveren en absoluut betrouwbaar zijn. En dat krijgt u met de BLACK Dynamic, de beproefde en betrouwbare keuze in de aftersalesmarkt.

 

Voordelen

·       Voor voertuigen met een lagere energiebehoefte;

·       100 % koudstartvermogen;

·       Langere levensduur dankzij PowerFrame roostertechnologie;

·       Voldoet aan de eisen van OE-producenten.


Hoe een droge motorbatterij vullen met zuurreservoir?

 

Voor een duidelijke voorstelling verwijzen wij u graag naar deze Varta video: https://youtu.be/uySPx7_jUWg

 

Stap 1:

Voorbereiden van de batterij

Plaats de batterij op een horizontaal vlak en verwijder de afdichtstrook.

 

Stap 2:

Voorbereiden van het zuurreservoir

Neem het batterijzuurreservoir uit de plastic zak. Verwijder de band met de afsluitdoppen en leg ze binnen handbereik neer. Het zegel van het zuurreservoir niet verwijderen of beschadigen.

 

Stap 3:

Vullen met batterijzuur

Plaats het zuurreservoir op de batterij en let erop dat de zes verzegelde openingen direct boven de zes vulopeningen van de batterij zitten. Druk het zuurreservoir nu stevig naar onderen om de zegels door te steken. Het zuur loopt nu automatisch in de batterij. Houd het reservoir rechtop, zodat het zuur goed kan vloeien.

 

Stap 4:

Controleren of het batterijzuur er uitloopt

Overtuig u ervan dat uit alle zes vulopeningen luchtbellen opstijgen. Indien niet, tik dan zachtjes tegen het zuurreservoir. Laat het zuurreservoir op z’n plaats totdat het leeg is.

Attentie: verwijder het zuurreservoir nooit tijdens het vullen.

 

Stap 5:

Verwijderen van het zuurreservoir

Overtuig u ervan dat het zuur geheel uit het reservoir gelopen is. Mocht er nog zuur in het reservoir zijn achtergebleven, tik er dan zachtjes tegenaan zoals boven beschreven. Neem het zuurreservoir dan voorzichtig van de batterij.

 

Stap 6:

Verzegelen van de batterij

Duw de band met afsluitdoppen stevig in de vulopeningen en let erop dat de band geheel vlak in de batterij zit. Druk dan de afsluitband met beide handen naar beneden. Daarmee is het vulproces afgesloten. Verwijder de afsluitband niet; er is geen water of batterijzuur meer nodig. Wacht 20 minuten totdat het zuur geheel is geabsorbeerd voordat u de batterij monteert.

 

Copyright tekst en foto’s alle rechten voorbehouden Johnson Controls.


Wat is het verschil tussen Optima Red- en Yellow Top?

De Optima Red Top is een startbatterij die geschikt is voor zowel de auto- als de agrarische industrie. Grote voordelen zijn de langere levensduur, de hoge schokbestendigheid en de lage zelfontlading. De batterij is lekvrij dus geschikt voor seizoensgebonden voertuigen. De Optima Yellow Top is een deep-cycle batterij en wordt veelvuldig gebruikt in de kampeerwereld (camper en caravan). De voordelen hier zijn gelijklopend met de Optima Red Top met als extra punt dat er een grote vermogenskwaliteit wordt geleverd bij lage laadtoestand.


Garantie

Het is onze drijfveer om enkel kwalitatieve producten te leveren aan onze klanten. Het blijven echter technische producten en hoe klein de kans ook is, er is altijd een kans dat uw product defect gaat. Onze ervaring leert dat 90% van de garantiegevallen zich resulteert binnen de eerste 30 dagen na ingebruikname. Elk garantiegeval is echter anders en zal door ons onderzocht worden. Defecten of problemen die voortkomen uit onoordeelkundig gebruik zullen niet aanvaard worden. Indien u een defect ondervind aan het product, neem dan contact met ons op en wij sturen u onze garantieprocedure door en handelen desgewenst deze procedure af.

U kan onze procedure ook raadplegen via volgende link:https://www.onlinebattery.be/files/garantie.pdf


Welke batterij / accu voor mijn auto of motor?

Hier adviseren wij om gebruik te maken van onze professionele garagesoftware. Wij stellen deze software beschikbaar aan onze klanten zodat u steeds de verschillende batterijen kan vergelijken (en aankopen) specifiek voor uw auto of motor. Zo koopt u zeker de juiste batterij!

Deze software bieden wij hier aan: batterijzoeker

 

Opmerking: Bij sommige auto's is start/stop een optie. Indien deze optie op uw auto aanwezig is, koop dan enkel een start/stop batterij. Conventionele batterijen bieden onvoldoende prestaties voor start/stop auto's.


E-bike

Waar onderscheiden lithium-ion batterijen zich?

Lithium-ion batterijen behoren tot de modernste en meest gebruikte batterijen voor e-bikes. Ze hebben een hoge energiedichtheid waardoor ze meer energie kunnen opslaan bij een relatief laag gewicht. De e-bike batterijen van Bosch behoren met een eigen gewicht van +- 2,5 kg tot de lichtste op de markt.


Wat is de levensduur van een e-bike batterij?

Bosch e-bike batterijen zijn gemaakt voor vele kilometers en dienstjaren. Het intelligente batterij management systeem beschermt de batterij tegen hoge temperaturen, overbelasting en een volledige ontlading. Een precieze levensduur is moeilijk te geven, omdat deze afhankelijk is van de aard en duur van de belasting.


Hoe kan de levensduur worden beïnvloed?

Om een e-bike batterij zolang mogelijk te kunnen blijven gebruiken is het belangrijk om u aan enkele regels te houden betreft bescherming, transport en de juiste opslag. Sla de batterij bv op in een droge omgeving bij een omgevingstemperatuur van 15 tot 20 °C. Bescherm de batterij tegen directe zonnestraling. De ideale laadtoestand van de batterij ligt op 30 tot 60 procent. Laad de batterij bij voorkeur op kamertemperatuur. Bij transport is het belangrijk om de batterij telkens uit de e-bike te nemen en veilig in de auto op te bergen.


Vuistregels juiste bewaring van de batterij
  • Opbergen op een droge plaats beschut tegen de zon.
  • Temperatuur tussen de 15 en 20 °C
  • Laadtoestand tussen de 30 en 60%
  • Transport los van de e-bike

Hoe ver kom ik met een batterijlading? Waarvan hangt de actieradius van de batterij af?

Voor veel e-bikers zijn dit belangrijke vragen, waarop echter geen algemeen antwoord te geven is. De verschillen zijn dan ook groot: van minder dan 20 tot aanzienlijk meer dan 100 kilometer met 1 batterijlading. Verschillende factoren zijn van invloed op de actieradius: het ondersteuningsniveau, het rijgedrag, de luchtweerstand, het gewicht van de berijder, de bandenspanning en natuurlijk het terrein. Fiets je op een geasfalteerde weg, een landweg of een trail in het bos? Liggen er veel beklimmingen op je route of rijd je uitsluitend op een vlak traject? Al deze zaken zijn van invloed op de actieradius van de batterij.


Waarmee moet ik in de winter rekening houden?

Algemeen kunnen we stellen dat lage temperaturen een negatieve invloed hebben op de prestaties van de batterij. Bij gebruik in de winter bij temperaturen onder nul is het raadzaam, de bij kamertemperatuur opgeladen en opgeslagen batterij kort voor vertrek in de e-bike te plaatsen. Wordt de e-bike langere tijd niet gebruikt? Sla de batterij dan op in een droge plaats met een laadcapaciteit van 30 tot 60 procent.


Wat is de juiste manier om de batterij te laden?

De batterijen met lithium-ion-cellen kunnen ongeacht de laadtoestand zo kort als gewenst worden geladen. Bij Bosch zorgt het geïntegreerde batterij management systeem ervoor dat de batterij beschermd wordt tegen overbelasting bij het laden. Het onderbreken van de laadprocedure is niet schadelijk voor de batterij. Belangrijk: e-bike batterijen mogen uitsluitend met de bijhorende lader worden geladen. Anders kan er onherstelbare schade ontstaan en vervalt elke garantie of garantieaanspraak.


Hoe vaak kan een batterij worden geladen?

Zelfs na 500 volledige laadcycli beschikt een Bosch batterij nog over een hoge capaciteit. Daarna is nog 60 tot 70 procent van de oorspronkelijke batterijcapaciteit beschikbaar. Bij een test van de ADAC in het najaar van 2015 kon een Bosch batterij zelfs 1515 keer volledig worden ontladen en weer opgeladen voordat deze nog maar 30 procent van de oorspronkelijke capaciteit had en daarmee niet meer te gebruiken was. Praktisch betekent dit dat de batterij zo’n 57000 kilometer zou zijn meegegaan of een afstand van anderhalf keer rond de aarde.


Bestellen

Hoe een bestelling plaatsen?

Wij streven ernaar om onze webshop eenvoudig en met kwalitatieve informatie weer te geven. Het volstaat om een productcategorie te kiezen, bijvoorbeeld “Auto”. U selecteert het merk, het type, de motorinhoud en vervolgens het bouwjaar. U krijgt van ons een handvol batterijen die voldoen aan uw opgegeven criteria. U kiest een gewenste batterij volgens uw eigen wensen en voorkeuren. Klik op “Toevoegen aan mijn winkelmandje”. Daarna krijgt u van ons de keuze om verder te shoppen of om direct uw bestelling te bevestigen en te betalen. U voert uw persoonlijke gegevens in en eventueel een alternatief leveringsadres. Daarna kiest u de gewenste betaalmethode, u volgt het eenvoudige betalingsproces en uw bestelling is geplaatst.

Wij adviseren onze klanten om steeds de technische specificaties, afmetingen en type batterij (startbatterij, semi-traktiebatterij...) te controleren in verhouding met de toepassing en eventueel  met de oude te vervangen batterij. Zo komt u nooit voor verrassingen en bijhorende ontgoochelingen te staan. Heeft u toch een verkeerde batterij aangekocht? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op en wij doen het nodige voor u.

 


Welke betalingsopties zijn er?

Iedere klant heeft zijn eigen betalingsvoorkeur en mogelijkheid. Wij bieden een groot scala aan betalingsmogelijkheden aan om iedereen van dienst te kunnen zijn. Onze betalingsopties zijn:

- iDEAL

- BanContact / Mister Cash

- Visa, Mastercard en Maestro

 


Wanneer wordt de bestelling verzonden?

Uw bestelling wordt verzonden op het ogenblik dat wij de bestelling en de betalingsbevestiging van onze kredietinstelling ontvangen hebben. Wij streven naar een levertermijn van 1 à 2 werkdagen. Wanneer uw bestelde product onverhoopt niet op stock is contacteren wij u met de opgegeven levertermijn of we kijken samen naar een alternatief product. Indien deze opties niet voldoen aan uw wensen dan betalen wij u het reeds betaalde bedrag terug.


Waar kan ik de status van mijn bestelling controleren?

Wanneer uw bestelling wordt verzonden bevestigen wij dit via e-mail samen met het trackingsnummer. Dit nummer kan u hier (link GLS tracking) ingeven om de status van uw bestelling ten allen tijden te controleren.

Het gebeurt dat sommige koerierbedrijven (nog) geen track en trace informatie aanbieden. Deze gegevens kunnen wij u dan ook niet altijd bezorgen.


Hoe worden mijn goederen verpakt?
Hoe worden mijn goederen verpakt?

Wij besteden zeer veel aandacht aan de wijze waarop onze producten worden verpakt en verzonden. Wij werken samen met een gespecialiseerde koerierdienst die uitgerust is voor het verzenden van batterijen. Wat verpakking betreft baseren wij ons vooral op de technische karakteristieken van een type batterij. Zo zullen batterijen die rechtopstaand geïnstalleerd moeten worden rechtopstaand op een minipallet verpakt worden. Dit om de batterij bij u te kunnen aanleveren onder de meest ideale omstandigheden en zodoende de levensduurte van de batterij niet te schaden. Wij zijn er ons van bewust dat dit niet de goedkoopste oplossing is maar de kwaliteit primeert. Dit verklaart waarom wij geen gratis levering aanbieden.

Kleine (motor)batterijen en batterijen die minder onderhevig zijn aan het niet rechtopstaand vervoeren verpakken wij in een doos uit golfkarton voorzien van de nodige bescherming. Onderstaande foto verduidelijken onze verpakkingswijze:


Ik zou graag mijn product terug sturen binnen de 14 dagen.

Zoals elke gezonde onderneming is het ook onze doelstelling om enkel maar tevreden klanten te hebben. Daarom bieden wij elke klant de mogelijkheid om zijn product binnen de 14 dagen terug te sturen en dit geheel volgens de wettelijke vereisten. Indien u van dit recht gebruik wenst te maken dient u enkel met ons contact op te nemen (link contactformulier). Wij kijken samen of u een alternatief product wenst. De kostprijs voor het retourneren is ten laste van de klant. Deze prijs bedraagt 20 euro inclusief BTW en omvat het aanmaken van retourbestelling, het inschakelen van de specifieke transporteur en alle administratiekosten.

Batterijen die éénmalig opgevuld worden met zuur worden per uitzondering niet geaccepteerd als retour.